Telegram

وبلاگ

روستای گل آخور

در آذربایجان, طبیعت آذربایجان آبان ۱۶, ۱۳۹۸

 روستای گل آخور

آبشار گل آخور یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در ۶۰ کیلومتری غرب ورزقان و در جنگل‌ ارسباران قرار گرفته.

فاصله از تبریز

از تبریز تا آبشار گل آخور ۸۸ کیلومتر راه است، چیزی حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه و از جهتی دیگر از مرند هم می‌شود به این آبشار رسید، چیزی در حدود یک ساعت و ربع.

موقفیت جغرافیایی روستای گل آخور

این آبشار در محدوده‌ ورزقان و روستای ارزیل، در دامنه‌ غربی کوه کسبه، در روستایی به نام گل آخور واقع شده است. گل آخور در زبان ترکی یعنی گل ریز؛ البته محلی‌ها به آن چرنا هم می‌گویند.

سه چشمه‌ پر آب که از روستا می‌گذرند و زمین‌ها را سیراب می‌کنند، وقتی باهم یکی می‌شوند، آبشار گل آخور را می‌سازند. بلندی این آبشار ۱۰ متر است و از دره‌ای زیبا سرازیر می‌شود.

ضمن اینکه این آبشار در جنگل ارسباران قرار گرفته که تا محدوده‌ ورزقان کشیده شده‌ و پر از مرتع‌های سبز و منظره‌های تماشایی‌ست. تنوع پوشش گیاهی و هوای خوبش هم انگیزه سفر است.

در مسیری که به آبشار منتهی می‌شود، پله ساخته شده تا گردشگرها به دردسر نیافتند.  امکانات نزدیک آبشار زیاد نیست و سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه و تعدادی آلاچیق هم دارد.

در محدوده‌ ارزیل و گل آخور جاهای دیدنی دیگری هم هست. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، نمی‌شود تا آبشار بروید و راهی قله جلا داغی نشوید. در این مسیر ییلاق‌های سرسبز زیادی هست.

مناطق دیدنی اطراف گل آخور

ییلاق قره قوچ در شمال روستای ارزیل قرار گرفته، ییلاقی سرسبز و خوش آب و هوا. قلعه داشی یکی از آثار تاریخی این منطقه ‌است که در چهار کیلومتری روستای ارزیل واقع شده. این قلعه در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منطقه چیچکلی و دره زیبای سونگون  از دیگر جاهاییست که میتوان رفت. چیچکلی که در زبان ترکی به معنی گلستان و جای پر از گل است در۱۵ کیلومتری ورزقان قرار گرفته و پر از درخت و چمن و گل است.

روستای پلکانی گل آخور هم خودش زیباست و درخت‌های گیلاس، سیب، زردآلو، گلابی، آلبالو، آلو و گردو در آن زیاد است.

چه وسایلی همراه ببریم؟

وقتی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستیم، لازم است عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب همراه ببریم. کوله پشتی سبکی که در آن جعبه‌ کمک‌های اولیه، آب و غذای سبک قرار داده‌ایم، کمک می‌کند موقع راه رفتن دست‌مان آزاد باشد.

اگر بخواهیم به آبشار نزدیک شویم، خیس می‌شویم؛ پس داشتن لباس اضافه کار عاقلانه‌ای‌ست.

بهترین فصل سفر برای رفتن به روستای گل آخر

از اردیبهشت تا آخر تابستان بهترین موقع برای دیدن این منطقه است. به‌ویژه در فصل بهار که آبشار پرآب‌تر است و همه جا سرسبزتر.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید